maanantai 19. syyskuuta 2011

Hyviä hommia ja paskanakkeja

Mekaanikon työ pitää yksinkertaisesta nimikkeestä huolimatta sisällään arvaamattoman laajan kirjon erilaisia töitä ja tehtäviä. Jotkut tietysti ovat mieluisampia kuin toiset.

B- ja A-tarkastukset. Mekaanikon jokapäiväistä näkkileipää. Ei mitään loistokasta glamouria, mutta johdonmukaista toimintaa, joka on ehdottoman tarpeellista ja jonka tuloksen näkee heti.
Hyvä homma.

Huollot. Isommassa huollossa pääsee todella tutustumaan koneeseen ja sen järjestelmiin perusteellisesti. Vastaan tulee mielenkiintoisia laitevaihtoja ja korjaustehtäviä.
Ehdottomasti hyvä homma.

Ohjekirjapäivitykset ja paperityöt. Pakkohan ohjeistus on pitää ajan tasalla, mutta kun koko päivän plaraa uusittuja ohjesivuja oikeille paikoilleen kymmeniin punaselkäisiin kansioihin, niin hohhoi. Samaten on joskus vaikea hyväksyä sitä, että vartin vikakorjauksen jälkeen saa liki tunnin seikkailla tietojärjestelmissä, ennen kuin kaikki on hyväksytysti kirjattu, lausuttu ja hyväksytty. Joku tietysti työn siitäkin puolesta tykkää.
Semi-paskanakki.

Moottorin vaihto. "Replace engine" vaikuttaa aika karulta tehtävältä, mutta ei se oikeastaan ole. Suoraviivaista mekaanista työtä.
Hyvä homma.

Koekäyttö. Siinä näkee kättensä työn oikeasti toiminnassa. Pulssi ei voi olla nousematta, kun työntää tikut eteen jp-(jälkipoltto-)koekäytössä.
Hyvä homma.

Ettei liian ruusuiseksi menisi, otetaan loppuun ainakin oma henkilökohtainen inhokkini.

HW:n kompensointi.
Kun koneeseen vaihdetaan tiettyjä laitteita tai pilotti toteaa suunnistuslaitteiden näyttävän väärin, tulee aiheelliseksi tehdä kompensointi. Kone viedään kompensointipaikalle. Sitten sitä pyöritetään ympäri eri ilmansuuntiin ja mittarien näyttämää verrataan todelliseen suuntaan. Tulokset kerätään taulukkoon, josta sitten lasketaan keskimääräiset virheet. Lukemien perusteella käännetään kalibrointiruuveja. Sitten kierretään uudestaan, jotta nähdään, tuottiko säätäminen toivotun tuloksen. Ja joskus sitä säätöä joutuu tekemään pirun monta kierrosta. Ohjaamoissa istuvilla on tylsää ja rungon päällä istuvalla kiikarimiehellä ja konetta ringissä pyörittävillä on kesällä kuuma ja talvella kylmä.
PASKA NAKKI.

Esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia. Virallisen näkemyksen mukaan paskanakit ovat UFOihin, Jeteihin ja Loch Nessin hirviöön verrattavissa olevia väärinkäsityksiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti