torstai 15. maaliskuuta 2012

Huoltovastuu

Mekaanikoilla on vastuu tekemistään huolloista ja tarkastuksista. Homman on toimittava ja koneiden pysyttävä ilmassa. Alan miehet tietävät kuitenkin, että mekaanikon huoltovastuu on venyvä käsite ja ulottuu hyvinkin moninaisiin asioihin myös aidan ulkopuolella. Huoltovastuuseen sisältyy useimmiten kaikki tekninen kalusto omassa perheessä.

Tyttären kännykkä lakkasi toistamasta musiikkia kuulokkeiden kautta. Vikakoodaus olisi "Käytön aikana - toimintavirhe/virheellinen toiminta - vakavuus HUOMATTAVA". Korjaukseksi yritin virtojen renkkaamista ja akun irrottamista-asennusta. Viimeisenä oljenkortena asensin käyttiksen uudelleen. Ei auttanut. Tilanteeseen toi lisämaustetta valmistajan nettisivujen tökkiminen. usean sadan megan tiedoston lataaminen ei käynytkään tuosta vaan. Latauspalkin hidasta etenemistä seuratessa ja tytön tuskailua kuunnellessa tuli mieleen, että olisipa värikkäitä päiviä platalla, jos pilotit ottaisivat yhtä raskaasti koneiden hajoamisen.

Pilotti painelisi alahuuli väpättäen laivuerakennukseen ja tiuskisi mennessään kommentteja "paskasta koneesta, jonka saisi heittää seinään!" Purkauksen päätteeksi hän paiskaisi pukuhuoneen oven kiinni ja lukitsisi sen. Mekaanikko maanittelisi rauhoittumaan ja tulemaan ulos.
"Hei älä nyt viitti. Kyllä se kuntoon saadaan, ei tässä kauan mene"
"En mä jaksa odottaa! Tulen hulluksi!
"Enää yks softapäivitys. Pian se valmiiksi tulee."
"Just joo, tyyliin joskus yhdeksältä illalla!"
"Hei, ei se minun syytäni ole, eikä kenenkään. Joskus ne vaan hajoaa. tule nyt ulos ja rauhoitu."
"Ihan paska kone! Miks sen just nyt piti hajota, byääää!"

No, onneksi lentäjät (useimmiten) eivät käyttäydy kuten teinit.
Mutta toisaalta, tämän päivän teinit voivat istua seuraavan hävittäjähankinnan ohjaamoissa.
Toivottavasti hieman kärsivällisyyttä oppineina.

Ai niin, tyttö rauhoittui ja puhelin toimitettiin takuuhuoltoon, mistä se toivottavasti pian tulee ehjättynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti