lauantai 2. kesäkuuta 2012

Maaliikennettä

Platan lisäksi henkilökunta liikkuu jokseenkin päivittäin myös muualla kenttäalueella. Hinataan koneita paikasta toiseen tai haetaan varaosia tai milloin mitäkin eri paikoista tukikohta- ja lentokenttäalueella. Tällöin on tarpeen osata peli- ja liikennesäännöt, jottei tule injurya ja damagea henkilöille ja/tai lentokalustolle.

Lennonjohto pitää näpeissään paitsi lentoliikennettä, myös kenttäalueen maaliikennettä. Rullaus- ja kiitoteillä liikkuvilla ajoneuvoilla on oltava radioyhteys lennonjohtotorniin. Tornista kysytään luvat saako ajaa mistä mihin ja torni sitten ohjeistaa tilanteen mukaan, saako ajaa vaiko eikö.

Hommahan ei ole mitään rakettitiedettä, mutta nykyään onnistutaan maalaisjärki syrjäyttämään siinäkin melko hyvin. Joskus 90-luvulla olin ensimmäisellä maaliikenneoppitunnilla. Istuttiin päivä kuuntelemassa luentoa siitä, mitä jo oltiin vuosia tehty. No, ei siinä mitään. Mutta sitten mentiin siihen, että toisessa tukikohdassa oppi ei enää pätenytkään. Siis voi hyvää päivää! Samat autot, samat radiot, sama fraseologia. Mutta juu ei, ei saa liikkua kenttäalueella, ennen kuin on käynyt sen nimenomaisen tukikohdan radioliikenneoppitunnit. Sama kuin joka kaupungissa joutuisi käymään eri autokoulun.

Tässä vielä aiheeseen sopiva loppukevennys, joskus vuosia sitten erään sisarlennoston henkilöstölehdestä napattu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti