Tulipas tuossa mieleeni, auton takakonttia reissun edellä peratessani, että kaikenlaista tauhkaa sitä mukanaan raahaa, vaikka vähemmälläkin pärjäisi.
Ennen muinoin tuli kootuksi vähitellen melko monipuolinen työkalupakki. Ensin oli se pelkkä pakki ja muutama rupinen lenkki- ja jakoavain. Jostain tuli ostetuksi meisselisatsi, jostain muualta vähän kattavampi lenkkiavainsarja. Jne.
Eräänä jouluna sain lahjaksi työkalusarjan. Muovisalkkuun oli siististi pakattu omiin lokeroihinsa kaikki, mitä kotimekaanikko saattaisi kohtuudella vaatia. Mutta lähtikö se ensimmäinen kalukokoelma takakontista? No ei tietenkään. Välillä tuntuu, että koko auto on enemmän työkalupakki kuin kulkuväline. Mutta eipähän tarvitse miettiä, onko meisseliä tai muuta mukana, jos sattuu tarve yllättämään.
Oikeastaan ei ollut tarkoitus listata auton takakontin sisältöä, vaan lentokonemekaanikon tärkeimmät työkalut. Välineet, joilla ne hienot värkit pidetään lentokunnossa. Lista tietysti vaihtelee konevalikoiman mukaan, mutta yritetään.
1. Mag-Lite käsivalaisin. Ehdoton ykkönen. Sillä tiirataan konetta, etsitään pudonneita ruuveja lattialta ja kolkataan tarvittaessa desantit ynnä muut agentit.
2. Varmistuslankapihdit. Ei ole lankavarmistuksen voittanutta. Kun nollakasilla teräslangalla vetää pultin tai mutterin kiinni, niin eipähän vahingossa aukea tärinästä. Kyllä jämpti on näin.
3. Tarkastuspeili taipuisalla varrella. Sillä sitä syynätään paikka ja toinenkin. Ja ne edellisellä työkalulla tehdyt lankavarmistukset.
4. Meisseli. Näitä tarvitaan aina ja monessa formaatissa. Tavallista, ristipäätä ja tri-wingsiä.
5. Lenkkiavainsarja. Ennen oli miehet rautaa ja lenkkiavainsatsit Stahlwillelta.
6. Hylsysatsi. Monessa hommassa välttämätön. Willen satsi edelleen suosikki, Snap-on huomattavasti kömpelömpi.
7. Akkuporakone ja bitch... ei kun bits-satsi. Oli ensin olevinaan miehekästä veivata luukkujen kiinnitysruuvit käsin. Vaan enpä enää rupeaisi irrottamaan HN:n moottoripeltejä pelkästään käsipelillä.
8. Momenttiavain. Näitäkin on monentyyppisiä pikkunapsuttimista kahden äijän kiskottavaan.
9. Sivuleikkurit. Sivareita tarvitaan sekä varmistuksia tehdessä että niitä purkaessa.
10. Liuotinbensaa suihkupullossa + rättiä. Ammattimies putsaa lopuksi työn jäljet. Ja onpa joskus suoritettava jonkinlaista puhdistusta jopa ennen aloittamista, että saa työkohteen esille sieltä pas... lian keskeltä.
Onhan niitä työkaluja tietysti vaikka millä mitalla muitakin. Ja päälle vielä jokaisen verstaan itse kehittelemät erikoistyökalut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti